Nastavení soukromí
21. 8. 2019
Vypracovali jsme studii o technologických trendech pro rok 2019 a jejich dopadu na komunikační strategie firem.
Lékařské vyšetření pod dohledem virtuálního ošetřovatele, ohebný telefon, který lze transformovat do tabletu, hlasoví asistenti v autech, plně elektrická motorka nebo chytrý termostat, to vše představuje realitu nebo blízkou budoucnost běžného života.
Ochrana osobních dat a bezpečnost Internetu věcí
Podnikové nakládání s privátními daty se nyní stává tématem číslo jedna v národní i nadnárodní úrovni. Děje se tak v návaznosti na masivní úniky citlivých údajů o uživatelích sociálních sítí, po nichž se spotřebitelé více než kdy jindy ptají na to, k čemu a jakým způsobem jsou jejich data využívána. „V důsledku zavádění přísnějších předpisů o ochraně osobních dat jsme a budeme svědky proměny digitálního marketingu a jeho cílení, jež se bude muset obejít bez detailních dat o uživatelích internetu,“ říká Patrik Schober, řídící partner PRAM Consulting.
S touhou po větším soukromí jde zároveň ruku v ruce i potřeba komplexnějšího zabezpečení firemní i domácí sítě, na kterou se napojuje čím dál tím více zařízení na bázi IoT. Výrobci i poskytovatelé těchto zařízení se musí podílet na osvětě o zranitelnosti chytré domácnosti, jejíž zabezpečení je dnes nutností, a pomůže tak předejít kybernetickým útokům a únikům dat.
Umělá inteligence se šíří mezi profesionály i laiky
Podle odhadů společnosti Accenture se úspory financí způsobené zavedením technologie umělé inteligence například do amerického zdravotnictví do roku 2026 vyšplhají až do výše 150 miliard dolarů za rok. Spektrum využití umělé inteligence je totiž především v lékařské vědě značné a týká se např. oblastí jako robotická chirurgie, radiologie, virtuální ošetřovatelství nebo správa příchozích dat z nositelných zdravotnických zařízení.
Vedle zdravotnictví je otázkou blízké budoucnosti také integrace umělé inteligence do firemních systémů na bázi cloudu, která umožní inteligentní správu a využívání uložených dat. Nyní nákladná záležitost z hlediska výdajů na transformaci systémů i personální kapacity, může v budoucnu představovat dostupnou variantu pro všechny, kteří chtějí umělou inteligenci využívat. O to se snaží technologičtí giganti jako je Google, Microsoft nebo Amazon, kteří si kladou za cíl umělou inteligenci tzv. demokratizovat, a tím umožnit její využívání každému, bez ohledu na jeho dovednosti nebo rozpočet.
„Marketéři budou muset v souvislosti se zaváděním umělé inteligence do zdravotnictví pracovat na komunikaci výsledků zdravotní péče a reálných dopadů na lidské zdraví, v případě podnikání v jiných odvětvích pak zdůrazňovat potenciál této technologie v práci s daty a zároveň komunikovat nové příležitosti plynoucí z demokratizace umělé inteligence,“ vysvětluje Patrik Schober.
Elektrifikace a proměna světové dopravy
Elektromobily sice představují jen 0,4 % všech vozidel na světových silnicích, avšak v posledních letech zažívají boom, jak dokazuje i skutečnost, že se automobilky Tesla, Mercedes, Volno, BMW nebo Audi předhánějí v produkci nejen vizí, ale i skutečných vozidel běžného typu, dodávek nebo motorek. Překážkou pro masové přijetí elektromobilů je však nyní nedostatečná veřejná síť dobíjecích stanic, vysoká pořizovací cena a spekulativní výdrž baterie, což jsou zároveň i klíčová témata pro odborníky na komunikaci v automobilovém průmyslu.
Elektromobily ale nejsou jediným trendem ve světě dopravy. Laická i odborná veřejnost bedlivě sleduje vývoj autonomních vozidel nebo dopravních prostředků s integrovaným vysokorychlostním připojením, které dále podpoří rozvoj automobilových hlasových asistentů, které již nyní využívá 45 % dospělých Američanů. Vedle technologických novinek se ale revoluce v dopravě týká i proměny paradigmatu o vlastnictví, potažmo sdílení vozidel. Všechny tyto transformace otevírají marketérům dveře k novým tématům a otázkám, na které budou spotřebitelé chtít slyšet srozumitelné a upřímné odpovědi.
5G rozhýbá prodej smartphonů
Větší uvážlivost a trpělivost zákazníků při koupi nového chytrého telefonu teď charakterizují klesající stav jejich prodejů. Na vině jsou nevýrazné upgrady a vysoké ceny, ty by však mohly zastínit smartphony s podporou 5G nebo novým designem, jak nasvědčuje i vývoj telefonů s pěti fotoaparáty nebo možnost přestavit mobilní telefon na tablet. Marketéři by měli povzbudit vyšší prodeje právě důrazem na nové vlastnosti a speciální vylepšení, a tím přesvědčit zákazníka k rychlejší výměně svého smartphonu.
Vzhledem k tomu, že tyto a další technologické trendy, které najdete v naší studii, zaujímají v našem světě čím dál tím výraznější místo, lze předpokládat, že se do budoucna budou podílet na nové definici, co je pro spotřebitele i podniky „normální“. „S pomocí odborného komunikačního týmu tedy budou muset podniky najít své nové místo na trhu a posílit své jedinečné tržní výhody. Klíčovými tématy komunikace budou bezpečnost a soukromí, a to zejména z důvodu připojení všeho od automobilů po kuchyňské spotřebiče k internetové síti. Před zahájením jakékoliv kampaně také musí odborníci na komunikaci pochopitelně zajistit soulad s GDPR,“ uzavírá Patrik Schober.
Celé znění studie Vám rádi zašleme na email.