Zajímáte se o trendy v PR?

Jsme jedna z nejprogresivnějších PR agentur. Pokud Vám můžeme jakkoli pomoci, nechte nám své kontaktní údaje a my Vás budeme kontaktovat.

Více

Děkujeme za registraci

Formulář pro registraci byl úspěšně odeslán.
Nejpozději do týdne Vám zašleme bližší informace.

Těšíme se na viděnou.

Agentury ESG konzultují, jen 15 % ale vydává své vlastní reporty

Blog > Detail článku

25. 10. 2024

 

Povinnost reportovat ESG informace se bude brzy týkat většiny firem. Zatímco od příštího roku musí nefinanční report zveřejnit velké banky, pojišťovny a společnosti obchodované na burzy s více než 500 zaměstnanci, od následujícího roku se povinnost rozšíří i na firmy s více než 250 zaměstnanci, obratem vyšším než miliarda korun a aktivy v rozvaze přes 500 milionů korun. Informovat o svých udržitelných a společenských záležitostech budou muset i členské agentury APRA. První vlašťovkou, jež svůj ESG report již vydala, je agentura PRAM Consulting.
 
ESG není jen otázkou uhlíkové stopy, ale zaměřuje se stejným dílem i na to jak se firma chová ke komunitě kolem sebe, jak působí v sociální otázce a jak je řízena. „ESG je tedy cesta k udržitelnosti organizace ve smyslu dlouhodobého efektivního podnikání,“ přibližuje Patrik Schober, zakladatel a managing partner agentury PRAM Consulting.
 
Podle průzkumu, který Patrik Schober realizoval mezi 120 agenturami celého světa v rámci své přípravy na konferenci ICCO Global Summit, sice ESG mnoho agentur konzultuje, vlastní report však má jen 15 % z nich. Zhruba dalších 20 % chce mít svůj nefinanční report hotový do dvou let. „Bez nefinančního reportu s agenturami nebudou spolupracovat velké korporace, které svůj ESG report staví na tzv. Scope 3, tedy sledují dodržování ESG pravidel v celém svém dodavatelsko-odběratelském řetězci,“ zdůrazňuje Schober.

Až 80 % dotázaných agentur sice publikuje obsah, kterým se profilují jako thought leadeři v oblasti ESG, ale jen 45 % z nich tak činí více než třikrát ročně. K etablování takové role je však nutné zvýšit frekvenci.

„Pouze 40 % agentur má DEI politiku, tedy politiku diverzity, rovnosti a inkluze, v písemné formě. Veškerá pravidla a procesy by ve firmách měly být popsány, protože pokud nejsou popsány a není zajištěna jejich distribuce mezi všechny členy týmu či zaměstnance, pak si nemůžeme být jisti tím, že se pravidly řídí všichni zaměstnanci. Zároveň abychom přilákali nové talenty a podpořili inovace, musíme DEI na našich pracovištích upřednostnit,“ podotýká Schober.

Neméně důležitou částí je řízení společností. Jen 28 % agentur má zavedené systémy řízení, jako jsou CMS, ISO, EOS nebo řízení kvality. „Korporace však chtějí mít jistotu, že spolupracují s relevantní společností, která má zvládnuté procesy řízení. Vedle toho systémy řízení pomohou managementu PR agentur v náboru, vzdělávání a udržení zaměstnanců, dále pak i v rámci business developmentu a finančního řízení. Cílem je tedy být efektivnější a profitabilnější,“ říká Patrik Schober, jehož agentura ve své nefinančním reportu shrnuje všechny své aktivity a postupy v oblastech ochrany životního prostředí, angažovanosti v sociálních otázkách a udržitelného řízení.
 
V příštím roce se budou muset k PRAM Consulting připojit i další členské agentury APRA, které musí již od roku 2002 procházet certifikací CMS (Consultancy Management Standards). „Součástí CMS je od roku 2024 i dodržování DEI a ESG pravidel, tedy minimálně sepsaná ESG strategie,“ přibližuje Schober a dodává: „Pokud chtějí být PR agentury udržitelnými byznysy, jejich cílem by měla být proměna v poradenské společnosti, musí však projít tzv. existenční proměnou. Musí fungovat více jako dobře řízené korporace, přijmout strategické plánování, robustní systémy řízení a závazek k DEI a ESG.“
 

Celý report
 

PRAM Consulting ve svém prvním ESG reportu například spočítal, že jeho celková uhlíková stopa ve Scope 1 a 2 byla 12,98 tun CO2, přičemž nejvíce se na ní podílelo vytápění (37 %) a služební cesty autem (34 %). Podíl přímých a nepřímých emisí mezi Scope 1 a 2 dosáhl 34 % k 64 %. V sociální oblasti se PRAM Consulting stal strategickým partnerem goalballu, míčového sportu pro nevidomé a slabozraké sportovce, zajišťoval komunikační strategii projektu na podporu klimatických opatření „Weather Kids“ pro OSN, organizoval pravidelné semináře PR Brunch a workshopy Leadership Lab. V řízení společnosti pak agentura úspěšně obhájila certifikaci CMS a udržela vysoký podíl žen mezi zaměstnanci společnosti (87 %) i v samotném vedení (80 %).
 
Při přípravě vlastní ESG strategie vedla agentura PRAM Consulting podrobné konzultace s hlavními stakeholdery z řad zaměstnanců i managementu společnosti, provedla podrobnou analýzu vnitřních předpisů a interní dokumentace i přezkum veřejně dostupných informací o společnosti. Zahrnula také výstupy z certifikací a auditů proběhlých v nedávné době a analyzovala svoje aktivity v jednotlivých oblastech E, S a G, přičemž provedla sběr dat o uhlíkové stopě svých aktivit ve Scope 1 a 2 v oblasti E. V neposlední řadě pak agentura analyzovala tržní oblasti, v nichž působí, a jejích dopadů na další stakeholdery, a také charitativních, pro bono a vzdělávacích aktivit, jimiž ovlivňuje jak své bezprostřední okolí, tak komunitu středoevropského oborového trhu.
 
Plné znění ESG reportu společnosti PRAM Consulting je možné stáhnout zde.

 

Zdroj: Článek byl publikován na MediaGuru.cz (odkaz)
Pictures by Freepik.