PRAM Blog

5 otázek o LinkedIn, které klienty skutečně zajímají

Během několika posledních let vnímáme posun v tom, jaké otázky nám klienti pokládají ohledně sítě LinkedIn. Dříve se nás ptali: "Co to je a proč bych tam měl být?". Dnes už prvotní otázka zní spíše: "Vím, že bych měl LinkedIn využívat pro rozvoj svého byznysu - můžete mi s tím pomoci?".

Díky tomu jsme strávili v poslední době hodně času konzultacemi o tom, jak nejlépe vyplnit svůj profil, efektivně navazovat spojení, zapojovat se do skupin a jak hledat na síti obchodní příležitosti. Během těchto konzultací jsme naráželi na několik témat, kterými si klienti lámou hlavu.
Když vynecháme snad nejčastější téma "jak si na to mám najít čas", máme pro vás TOP 5 těch nejčastějších, včetně našeho pohledu.

 1.  Mohu mít své kontakty skryté, abych je viděl jen já?
Byznys je o vztazích, které je třeba opečovávat. Proto často slýcháme obavy manažerů, že když jejich konkurence snadno zjistí, kdo jsou jejich klienti a zaměstnanci, stejně snadno je dokáže přetáhnout na svoji stranu. Bohužel, možnosti sítě LinkedIn ohledně zabezpečení kontaktů se dají charakterizovat prozaickým "vše, nebo nic".
Kontakty mohou být viditelné 1) jen pro vás, 2) pro všechny vaše kontakty. LinkedIn také upozorňuje, že v případě druhé varianty "budou uživatelé moci vidět sdílené kontakty".
I když se mohou objevit důležité důvody, proč některý profesionál potřebuje své kontakty tajit, obecně doporučujeme to nedělat. Jednou z hlavních výhod LinkeIn je právě možnost vidět tato tzv. spojení druhé stupně - lidi, kteří jsou ve spojení s některým z vašich kontaktů. Nejspíše s nimi budete mít po profesní stránce něco společného, nemyslíte...? Proč je nekontaktovat? Nebo naopak nenechat je, aby si vás mohli najít?

2.  Musím přijmout pozvání ke spojení od každého?
Ne. Můžete tento požadavek ignorovat  od kohokoliv, koho neznáte nebo máte jakýkoliv důvod s ním nebýt ve spojení. Vaše síť je váš veřejný vizitkář. Vaše spojení by tedy měla obsahovat lidi, které znáte osobně, nebo jste s nimi byli/jste v profesním kontaktu. Tedy uživatele, kteří o vás mohou dobře referovat směrem k ostatním. A nebojte se - nikdo, jehož požadavek ke spojení jste ignorovali, o tom není informován e-mailem ani nijak jinak.

3.   Jaký druh obsahu bych měl na LinkedIn sdílet?
Tuto otázku máme velmi rádi, protože spousta profesionálů věnuje hodně času vybroušení svého profilu a následně jej perfektně ukryjí tím, že nejsou na LinkedIn vůbec aktivní. Sdílejte novinky o vaší společnosti, své "byznysové" myšlenky a postřehy, odkazy na vlastní blog.  Mluvte o tom, když se stanete součástí nového byznysu nebo se účastníte relevantního eventu. Nicméně, nemělo by se vše točit jen kolem vás. Myslete také na odkazy na zajímavosti na webech - články, videa, infografiky...

4.   Jaký je rozdíl mezi potvrzením dovedností a doporučením?
Jak sám LinkedIn říká, potvrzení je možností pro vaše kontakty, aby jedním kliknutím potvrdili vaše dovednosti a odbornosti (podobné "likům" na Facebooku). Doporučení je detailnější, psaný názor někoho z vašich kontaktů, o který jej můžete také požádat. Oba nástroje skvěle podporují důvěryhodnost informací, které o sobě uvádíte a důvtipní uživatelé si jich dokážou zařídit spousty. My vždy říkáme, že nejlepší způsob, jak je dostat, je prostě je dávat. Rozhodně se ale vždy ujistěte, že potvrzení a doporučení, která dáváte, jsou skutečně založena na reálné zkušenosti s daným uživatelem.

5.   Kdy bych měl vyzývat své profesní kontakty ke spojení na LinkedIn?
Budování vaší sítě bude vždy dlouhodobým procesem. Obecně doporučujeme zažádat o spojení krátce po prvním meetingu, ale existuje mnoho výjimek. I pokud jste se s někým neviděli osobně, je naprosto v pořádku požádat o spojení, pokud s dotyčným nějak spolupracujete na dálku, přes on-line nástroje. Dále je také v OK, pokud se necháte přes LinkedIn představit od společného kontaktu někomu, s kým byste rádi navázali spolupráci. Dekorum neporušíte ani v případě, že požádáte o spojení někoho, s kým už máte smluvený meeting a chcete se dozvědět více o jeho práci. Vždy myslete na to, že je důležité udržovat své kontakty čerstvé; pokud dochází k prvnímu kontaktu přes síť, je vždy ve vašem zájmu, snažit se co nejdříve převést vše do reality. I dnes v době digitální komunikace vznikají nejzajímavější partnerství nad šálkem dobré kávy :-)